~たい(Tai) İstemek


Bir şeyi yapmak istediğini belirtirken yada dinleyicinin ne yapmak istediğini sorarken kullanılır.İstiyorum gibi bir anlamı var.Sadece fiillere gelir.
Fiil:ます刑(Masu Çekimi)+たい(tai)+です(desu)
ます刑(Masu formu) ile çekimlediğimiz fiilden ます(masu) kısmını atıp たい(tai) ekliyoruz.Sonuna da isim cümlelerine gelen です(desu) ekliyoruz.Örneğin;

大学へ行きます。
(Daigaku e ikimasu.)
Üniversiteye gidiyorum.

大学へ行きたいです。
(Daigaku e ikitaidesu.)
Üniversiteye gitmek istiyorum.

たい(tai)  kalıbının çekimi い(i) sıfatıyla aynıdır.Geçmiş zaman olumsuz çekimi de şu şekilde;   
                             
   

OLUMLU
OLUMSUZ
ŞİMDİKİ ZAMAN
行きたいです(İkitaidesu.)
Gitmek istiyorum.
行きたくないです
(İkitakunaidesu.)
Gitmek istemiyorum.
GEÇMİŞ ZAMAN
行きたかったです(İkitakattadesu.)
Gitmek istedim.
行きたくなかったです(İkitakunakattadesu.)
Gitmek istemedim.

 Örneklere bakalım;

学校へ行きたくないです。
(Gakkō e ikitakunaidesu. )
Okula gitmek istemiyorum.

映画を見たいです。
(Eiga o mitaidesu.)
Film izlemek istiyorum.

寿司を食べたかったです。
(Sushi o tabetakattadesu.)
Suşi yemek istedim.

日本へ行きたいです。
(Nihon e ikitaidesu.)
Japonya'ya gitmek istiyorum.

本を書きたいです。
(Hon o kakitaidesu.)
Kitap yazmak istiyorum.

子供のとき牛乳を飲みたくなかったです。
(Kodomo no toki gyūnyū o nomitakunakattadesu.)
Çocukken süt içmek istemiyordum.

⇨ たい(tai) kalıbı üçüncü şahıslar için kullanılamaz!

⇨Birine ikramda bulunurken veya bir şey yapmayı teklif ederken kullanılmaz!

0 yorum:

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkürler.:)

Copyright Gosuke © 2016. Blogger tarafından desteklenmektedir.