てください(Te Kudasai )/ ています(Te İmasu)


  Bugün daha önce girişini yaptığımız dersin devam kısmını anlatacağım yani Te formunu. Te formu daha öncede söylediğim gibi pek çok yerde karşımıza çıkıyor. Bugün iki kullanımından bahsetmek istiyorum. Hazırsak başlayalım.

1.「てください」Te Kudasai (Lütfen)


  Fiili 「て」Te formuyla çekimleyip「ください」 kudasai ekliyoruz. ''Lütfen '' anlamına geliyor. Bir istek ve dilekte bulunurken kullanılıyor. Örneklere bakarak daha iyi anlayabiliriz.

 茶 を のんでください。
Cha o nondekudasai.
Çay için lütfen.

 座ってください。
 Suwattekudasai.
 Oturun lütfen.

 左 へ まがってください。
 Hidari e magattekudasai.
Sola dönün lütfen.

すみませんが 塩 を とってください。
 Sumimasen ga. Shio o tottekudasai.
Özür dilerim ama Tuzu uzat lütfen.

 電話番号 を 教えてください。
 Denwabangou o oshietekudasai.
Telefon numaranı öğret lütfen.
(Telefon numaranı verir misin?)

 大学 へ 行ってください。
 Daigaku e ittekudasai.
 Üniversiteye gidin lütfen.

 料理 を 食べてください。
 Ryouri o tabete kudasai.
Yemek yiyin lütfen.

パン を 買ってください。
Pan o kattekudasai.
Ekmek satın alın lütfen.

薬 を 飲んでください。
Kusuri o nondekudasai.
İlaç için lütfen.

➤İstek ve arzu içeren cümlelerde kullanılır. Kibar bir kullanımdır.


2.    て形+いる「Te Form+İru(-yor)


 Te formu gramerde en çok kullanılan formlardan biri. Günlük hayatta çokça işinize yarayacak olan ve ilerde başka konularda da karşımıza çıkacak olan Te iru formunu hep birlikte işleyelim. Bu yapıyı hala devam etmekte olan eylemleri anlatırken kullanırız. Türkçedeki şimdiki zamanla aynıdır. Fiili Te formuyla çekimleyip cümlenin anlamına göre olumlu, olumsuz zamanına göre geçmiş veya gelecek olarak ''imasu; imasen; imasendeshita; imashita''şeklinde çekimliyoruz. Cümleye "...yor'' anlamı katıyor. Örneklerle daha açıklayıcı olacaktır.

山田さん は 今 電話 を かけていますか。
Yamadasan wa ima denwa o kaketeimasu.
Yamada Bey şimdi telefon görüşmesi mi yapıyor mu?

今 雨 が 降っていますか。
İma ame ga futteimasuka.
Şimdi yağmur yağıyor mu?

はい、降っています。
Hai ,futteimasu.
Evet, yağıyor.

いいえ、降っていません。
İie ,futteimasen.
Hayır, yağmıyor.

田中さん は 今 何 を していますか。
Yamadasan wa ima nani o shiteimasuka.
Yamada bey şimdi ne yapıyor?

何 を 読んでいますか。
Nani o yondeimasuka.
Ne okuyorsun?

ドラマ を 見ていました。
Dorama o miteimashita.
Dizi izliyordum.

何も していません。
Nanimo shiteimasen.
Hiçbir şey yapmıyorum.

朝ごはん を 食べています。
Asagohan o tabeteimasu.
Kahvaltı yiyorum/yapıyorum.

大学 で 日本語 を 勉強しています。
Daigaku de nihongo o benkyoushiteimasu.
Üniversitede Japonca çalışıyorum/öğreniyorum.

子供 は 庭で 遊んでいます。
Kodomo wa niwa de asondeimasu.
Çocuk bahçede oynuyor/eğleniyor.

➤Aynı zamanda geçmişte yapılan fakat etkisi hala devam eden cümlelerde de kullanılır.

私 は 結婚しています。
Watashi wa kekkonshiteimasu.
(Ben) Evliyim.

私 は 山田さん を 知っています。
Watashi wa yamada san o shitteimasu.
Ben yamada beyi biliyorum/tanıyorum.

私 は イスタンブル に 住んでいます。
Watashi wa isutanburu ni sundeimasu.
Ben İstanbul'da yaşıyorum.

私 は 携帯電話 を 持っています。
Watashi wa keitaidenwa o motteimasu.
Cep telefonum var.

➤Periyodik olarak yapılan davranış veya alışkanlıkları anlatırken de kullanılır. Ayrıca mesleğimizden bahsederken de kullanabiliriz.

トヨタ は 車 を 作っています。
Toyoto  wa kuruma o tsukutteimasu.
Toyoto araba yapıyor/üretiyor.

喫茶店 で お茶 を 売っています。
Kissaten de ocha o utteimasu.
Kahvehane/Çay bahçesinde çay satılır/satılıyor.

小栗 は この 会社 で 働いています。
Oguri wa kono kaisha de hataraiteimasu.
Oguri bu şirkette çalışıyor.

🔻しっている (Sitte iru) fiili  ている (Te iru) kalıbında olumsuz yaparken しりません (shirimasen) diye çekimlenir. İstisnai fiildir. Bu fiili çekimlerken しっていません (shitteimasen) diye çekimlememeye dikkat edin.

知っていません。
Shitteimasen.

知りません。
Shirimasen
Bilmiyorum.

Anlamadığınız yerleri yorum kısmından yazarak bize ulaştırabilirsiniz. Unutmayın bir konuyu iyi öğrenmeden diğer konuları anlayamazsınız bu yüzden soru sormaktan çekinmeyin lütfen. 
 

質問があったら聞いてください。
(Shitsumon ga attara kiitekudasai.) 
Sorunuz varsa sorun lütfen

2 yorum:

Yorumunuz için teşekkürler.:)

Copyright Gosuke © 2016. Blogger tarafından desteklenmektedir.